CASE STUDY – WSPARCIE W ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA PRODUKCYJNEGO

OPIS:

W 2017 roku zwróciła się do nas z prośbą o wsparcie grupa wspólników prowadzących przedsiębiorstwo z branży przemysłowej, którego początki sięgają lat 90-tych. Od czasów otworzenia działalności wiele się zmieniło – postęp technologiczny, szybsze tempo realizacji prac, ciągłe zmiany rynkowe wymuszające nieustanny rozwój. Firma rozwinęła się w bardzo dynamiczny sposób, zachowując konkurencyjność, lecz przy tak dużym wzroście liczby realizowanych projektów i inwestycji, jak również liczebności kadry zaczęły się problemy z zarządzaniem tak dużym przedsiębiorstwem. Po przeprowadzeniu audytu w organizacji, wielu rozmowach z zarządem i pracownikami przedstawione zostały wnioski w formie raportu audytowego wraz z propozycjami zmian do wprowadzenia w firmie. Po akceptacji zarządu przeszliśmy do realizacji – pierwszym krokiem była budowa struktury organizacyjnych wraz z poszczególnymi działami, zakresami obowiązków poszczególnych pracowników oraz usystematyzowaniem kwestii związanych z hierarchią stanowisk oraz rodzajami stosunków pracy. W przypadku niektórych zadań realizowanych przez firmę zastosowany został outsourcing, tak by spółka mogła skupić się na swoich zasadniczych celach i kluczowych kompetencjach. Jednym z etapów była optymalizacja kosztowa w obszarze podatków i dostosowanie form prawnych przedsiębiorstw, a także przekształcenie i dostosowanie profilu działalności niektórych ze spółek zgodnie z trendami rynkowymi. Wykonana została również pełna optymalizacja kosztowa przedsiębiorstwa – zbędne koszty zostały wyeliminowane, wiele zostało zredukowanych, co za skutkowało wprowadzeniem racjonalnej polityki wydatków.  Identyfikacja rzeczywistych potrzeb na produkty i usługi oraz sporządzenie strategii zakupowej z uwzględnieniem optymalizacji procesów zakupowych zapobiegło marnotrawstwu, o które nie trudno szczególnie w szybko rozrastającej się firmie. Przeprowadziliśmy również analizę i ocenę dostawców oraz negocjacje warunków współpracy, tak by były jak najkorzystniejsze dla klienta. Ustanowienie procedur oraz usprawnienie procesów w organizacji umożliwiło nie tylko generowanie oszczędności i zwiększenie efektywności działań w kluczowych obszarach, ale przede wszystkich pozwoliło na budowanie realnej wartości przedsiębiorstwa. Optymalizacja procesów oraz utworzenie procedur z zastosowaniem najlepszych praktyk zagwarantowała uporządkowanie i zwiększenie przejrzystości działań, obniżenie kosztów, lepszą komunikację i przepływ informacji, eliminacje wąskich gardeł oraz skrócenie czasu przeznaczonego na poszczególne czynności nie tylko w procesach produkcyjnych, ale także w administracji, sprzedaży, zaopatrzeniu i obsłudze klienta. W czasie naszej współpracy wskazywaliśmy możliwości pozyskania dotacji i dofinansowań oraz pomagaliśmy w ich otrzymaniu, przyczyniało się to do rozwoju przedsiębiorstwa, zwiększenia jego wartości, jak również wzrostu kwalifikacji i kompetencji pracowników. Wdrożonych został szereg narzędzi wspomagających zarządzanie, kontrolę i planowanie w przedsiębiorstwie, dzięki czemu zarząd znał aktualną sytuację w danych obszarach i mógł reagować z odpowiednim wyprzedzeniem na pojawiające się szanse i zagrożenia. Zastosowanie najlepszych praktyk i dostosowanie do wymagań systemu zarządzania jakością, zaowocowało pozyskaniem certyfikatu ISO 9001 dla firmy. Z naszej perspektywy istotną kwestią było zarządzanie zasobami ludzkimi  – przeprowadziliśmy ocenę pracowników, następnie rozwijając niektóre z ich kompetencji i predyspozycji, niejednokrotnie skutkujące przesunięciami miedzy działami. Zadbaliśmy również o rekrutacje i pozyskiwanie pracowników na stanowiska biurowe, produkcyjne, specjalistyczne i kierownicze. Skupiliśmy się także na budowaniu bazy klientów, rozwoju sprzedaży i pozyskiwaniu nowych kontraktów, także w zakresie współpracy międzynarodowej. Przygotowaliśmy również firmę w zakresie budowy systemu zrównoważonego rozwoju do oceny jednej z najbardziej znanych na świecie jednostek certyfikujących, czego efektem było pozyskanie brązowego medalu w kategorii do której należało przedsiębiorstwo. Śledząc trendy i potrzeby rynkowe uruchomiliśmy również nowe obszary produkcyjne i linie technologiczne wraz z doradztwem technicznym zapewniającym największą efektywność. Jednym z końcowych zaleceń z naszej strony było wdrożenie systemu ERP, który miał za zadanie zapewnić transparentność i wspomagać różne obszary zarządzania firmą, realizacje kontraktów oraz wspomóc kontrolę budżetów, przepływów finansowych i prac administracyjnych. Po zapoznaniu się z dostępnymi na rynku propozycjami zarekomendowaliśmy kilka systemów i wspólnie z zarządem firmy wybraliśmy najodpowiedniejsze rozwiązanie dopasowane do indywidualnych potrzeb organizacji, zajmując się także negocjacjami warunków umowy i kosztów oraz dostosowaniem infrastruktury IT. W obszarze marketingu zadbaliśmy o materiały reklamowe i marketingowe oraz wizerunek firm w sieci poprzez stworzenie nowych stron internetowych z atrakcyjnym contentem oraz profili w mediach społecznościowych. Za naszą namową firma zaczęła także regularnie uczestniczyć w wydarzeniach branżowych wraz z naszym przedstawicielem, co zapewniło większą rozpoznawalność marki. Przez cały okres wprowadzania zmian i udoskonaleń zarząd i pracownicy mieli do dyspozycji grono naszych zaangażowanych ekspertów służących pełnym wsparciem, co pozwoliło na zakończenie całego projektu pełnym sukcesem.

  • WYPRACOWANE OSZCZĘDNOŚCI  50% 50%
  • WZROST WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA 61% 61%
  • POPRAWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA 74% 74%
  • OPTYMALIZACJA PROCESÓW 82% 82%

PROBLEM:

Problemy w zarządzaniu organizacją w związku z  bardzo szybkim rozwojem – brak odpowiednich struktur, procesów, procedur. Brak wystarczającej kontroli nad sytuacją w firmie – kosztami, budżetem, realizacjami, zaopatrzeniem, stanami magazynowymi, sprzętem, pracownikami.

CO ZROBILIŚMY:

  • wsparcie w zarządzaniu
  • wsparcie w rozwoju biznesu
  • opracowanie strategii rozwoju
  • optymalizacja podatkowa
  • dostosowanie form prawnych
  • optymalizacja kosztowa
  • budowa struktury organizacyjnej
  • opracowanie strategii przedsiębiorstwa
  • utworzenie procesów i procedur wraz z optymalizacją
  • istniejących procesów i procedur
  • sourcing
  • wsparcie w przygotowaniu dokumentów prawnych i analizie umów
  • negocjacje z klientami, kontrahentami, partnerami, dostawcami
  • wdrażanie nowych technologii
  • rekrutacja, ocena i rozwój pracowników
  • zarządzanie gospodarką magazynową
  • wsparcie współpracy międzynarodowej
  • wsparcie w pozyskiwaniu funduszy unijnych
  • zarządzanie projektami
  • wsparcie marketingowe
  • zarządzanie zmianą
  • wsparcie w dostosowaniu do wymagań system zarządzania jakością i pozyskanie certyfikatu ISO 9001
  • budowa procedur i dokumentacji oraz wdrożenie systemu zrównoważonego rozwoju wraz z pozyskaniem certyfikatu
  • uruchomienie nowych obszarów produkcji 

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Doradztwo Gospodarcze T. Medaj i Wspólnicy Sp. j.
Tel: +48 607 604 466
E-mail: biuro@dgtm.pl

WIERZYMY w sukces Naszych klientów
WSKAZUJEMY najskuteczniejsze rozwiązania